Musée La Piscine Roubaix : Philippe Anthonioz- Gebruiksbeeldhouwkunst/Gebruik van de beeldhouwkunst



(Persbericht) Al tien jaren stelt La Piscine, Musée d'Art et d'Industrie van Roubaix een rijk en origineel programma voor. Vandaag komt het museum terug op zijn topmomenten, zijn kunstenaars en kunstwerken die de drijvende kracht van zijn succes waren. Ontdek van 22 october tot 8 januari 2012 de expositie van beeldhouwer Philippe Anthonioz, te midden van andere expos.

Philippe Anthonioz verstoort het imago van de beeldhouwkunst. Hij overschrijdt de grens tussen sculptuur en meubilair. Zijn kunst is semantisch wat is een tafel, een stoel, indien deze niet gebruikt worden? maar ook zeer sensueel de organische vormen trekken de aandacht aan en nodigen u uit tot het voelen.

Philippe Anthonioz tekent zijn meubles niet, hij vervaardigt ze eerst in gips, dan wijzigt de schaal zich en wordt de materie omgezet. Het klein delicate gipsen model wordt de arrogante bronzen zetel. Gebeeldhouwd meubilair? Meubelsculpturen? Een constant heen-en- weergeloop tussen de kunstnijverheid en schone kunsten. Een steeds terugkomende problematiek in het Museum van Roubaix.

Zijn werken spreken ook over het intieme. Polychrome of oorspronkelijke houten werken die een uiting zijn van de formele en stilistische rijkdom van het werk van Philippe Anthonioz, zijn liefde voor de materie, de geschiedenis en het gebaar.
Pierre Daix beschrijft het werk van Philippe Anthonioz als volgende : « het is niet alleen decoratief maar een uiting van de zin van het leven ». Kunstvoorwerpen zijn nooit agressief bij hem, ze zijn eerst en vooral een visuele verovering. Zijn respect voor het hout, doorgedronken met geschiedenis, alsook de weelde van het brons, stellen vormen samen die de blik vangen en een intimiteit en een beschouwing creëren die de dagelijkse gelijkvormigheid tegenspreken. Philippe Anthonioz transformeert het functionele in poëzie en de beeldhouwkunst wordt deel van de levenskunst.

De tentoonstelling heeft plaats van 22 oktober 2011 tot 8 januari 2012.



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: